You are currently viewing כל מה שרציתם על ה EDGE 1040 של גרמין – סקירה<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">13</span> min read</span>

כל מה שרציתם על ה EDGE 1040 של גרמין – סקירה13 min read

נכון להיום ואם נתעלם לרגע מן המחיר, אין ספק שה EDGE 1040 החדש של גרמין הינו מחשב הרכיבה הטוב והשלם ביותר שיש כיום בשוק. מן הסתם גם למכשיר זה ישנם מספר חסרונות ודברים בהם הוא פחות מצטיין אך המכלול השלם הבא לידי ביטוי בין היתר בחומרה, גודל המסך, עושר פונקציונלי, שדות הנתונים בהם הוא תומך, מגוון האפליקציות השונות אליהן הוא יודע להסתנכרן, יכולות ניווט מתקדמות, חיי סוללה ארוכים במיוחד, דיוק GPS, זיהוי והתראה במקרה של תאונה והעובדה שזהו מחשב הרכיבה הראשון המגיע גם בגרסה סולארית המאפשרת את טעינת הסוללה בעת חשיפה לקרני שמש – כל אלה מציבים אותו כמוצר הדגל של גרמין בתחום מחשבי הרכיבה.

קיבלתי את הדגם הסולארי בהשאלה מהיבואן רונלייט לצורך סקירה מעמיקה ושמתי פעמי לשבוע רכיבות אינטנסבי במיוחד בצפון איטליה ע"מ לבדוק הלכה למעשה את כל החידושים כמו גם לנסות ולענות על השאלה האם הוא מצדיק תג מחיר רשמי של 3,399 ש"ח ( 2,699 ₪ לדגם הרגיל וישנם גם גרסאות בנדל עם חגורת דופק ומד קאדנס).

הנסיעה המתוכננת אפשרה לי הפעם זווית בדיקה נוספת ששמה דגש על איך וכיצד המכשיר יכול לסייע לי ברכיבה על מסלולים שלא רכבתי עליהם מעודי ואיני מכיר. למשל עבור: תכנון והכרת המסלול טרום הרכיבה, ניווט בפועל, אינפורמציה רלוונטית שיכולה לעזור לי לנהל את המאמץ הנדרש בחוכמה ועוד.

התוצאה להלן בפינה לשיפוטכם וכמו תמיד היא כוללת את הדברים שאהבתי כמו גם את אלה שפחות וטעונים לדעתי שיפור.

מי מכם שמעוניין במידע לגבי מפרט המכשיר כגון מידות, משקל, ההבדלים בין הדגם הרגיל לסולארי, כמו גם רשימה כללית של יכולתיו מוזמן גם לקרוא את הכתבה שפרסמתי ביום ההכרזה הרשמי (ה 8 ביוני, 2022).

במאמר זה אתמקד יותר בחווית השימוש שלי בפועל.


כמה קל להגדיר ולתפעל את המכשיר?

לעומת דגמי ה EDGE הקודמים, חווית השימוש ב 1040 שופרה עד מאוד. הדבר בא לידי ביטוי במספר אופנים.

ממשק המשתמש עודכן והפך לאינטואטיבי וקריא יותר. מסך הבית מכיל כעת יותר אינפורמציה הבנויה מ Widgets שונים אותם אתם יכולים להגדיר ולמקם בעצמכם. כל לחיצה על Widget כזה פותחת עוד מסכי אינפורמציה רלוונטים.

הרעיון המרכזי הוא שתוכלו לקבל אינפורמציה מועילה ורלוונטית לדעת מה מצבכם הגופני טרום רכיבה כמו גם אינפורמציה לגבי אימונים ומסלולים מומלצים.

כפי שתוכלו לראות בצילומי המסך לעיל, המידע המוצג כולל נתונים הקשורים למדדי הבריאות והכושר שלכם (Wellness), זמן התאוששות מומלץ, האימונים או המסלולים שתכננתם לרכוב או כאלו שגרמין מציעה לכם לבצע, נתוני מזג האוויר ועוד כהנה וכהנה. במסגרת עדכוני Firmware, גרמין מוסיפה מדי פעם Widgets נוספים אותם תוכלו לבחור ולהציג.

למי שכבר מצוי באקו-סיסטם של גרמין, המראה והתפעול של ה Widgets הללו ודאי מוכר מאפליקציית GARMIN Connect ו/או משעוני הספורט של גרמין.

תפעול המכשיר נעשה באמצעות שילוב של לחיצה על כפתורים ושימוש במסך מגע שב 1040 שופר והפך למהיר ולרספונסיבי יותר למגע האצבעות כולל בעת שימוש בכפפות רכיבה (לפחות מהסוג שאני השתמשתי). עדיין לא מדובר בחווית שימוש של מסך מגע אליה אנו רגילים במכשירי הטלפון החכמים, אבל לעומת ה EDGE 1030 מדובר בהחלט בשיפור.

המסך הינו בגודל 3.5 אינץ. מדובר על מכשיר גדול שגם שוקל כ ~130 גרם. עבורי המסך הגדול מהווה יתרון שכן הוא מאפשר לי קריאה נוחה של מסך תצוגה המכיל נתונים מרובים תוך כדי רכיבה גם ללא צורך לאמץ את העיניים או להשתמש במשקפי קריאה. יחד עם זאת, אני מניח שעבור מי שמחפש להפחית כל גרם ממשקל האופניים וזקוק למכשיר רק בשביל להקליט את נתוני הרכיבה לצורך שימוש לאחר מעשה, אזי מכשיר זה עשוי להיות פחות מתאים עבורו.

שפת התצוגה ניתנת להגדרה כאשר 'עברית' נתמכת בצורה מלאה.

כחלק מהחידוש שגרמין הציגה בתחילת השנה עבור סדרת שעוני הפניקס 7, ניתן להגדיר את המכשיר ואת כל המידע המוצג (שדות המידע, מסכים וכו') בצורה נוחה ופשוטה מתוך אפליקציית GARMIN Connect בנייד.  כל שינוי שתבצעו יעודכן ויסונכרן אוטומטית למכשיר בבלוטות'.

בנוסף למסכי המידע הקיימים דוגמת 'מפה' ואחרים, תוכלו להגדיר ולהוסיף כמה מסכים שתרצו. מן הסתם יש הגבלה כלשהי אבל אחרי 6 מסכי מידע שונים שהגדרתי לא מצאתי עוד שום סיבה הגיונית מדוע צריך יותר. כל מסך יכול להכיל בין שדה נתונים אחד לעשרה.

המבחר של שדות הנתונים האפשריים לתצוגה הוא פשוט עצום החל מנתוני סל"ד, מהירות, מרחק, גובה, הספק ועד לנתונים שונים ממערכות אופניים חשמליים כולל גם כמה נתוני מידע ייעודים עבור רוכבי שטח. חלק מהנתונים ניתנים לתצוגה גם בצורה גרפית.

אני לא חושב שיש פריט מידע מסוים שתבקשו להציג ולא תמצאו אבל במידה וכן תוכלו לפנות לחנות האפליקציות של גרמין ולמצוא בה עוד ערב רב של מסכים ושדות נתונים שונים ומשונים הניתנים להתקנה במכשיר, רובם ללא עלות.

דוכמא למסך מידע שתוכלו להוריד מחנות האפליקציות

בנוסף לכל האמור לעיל, תוכלו להגדיר במכשיר מספר פרופילי רכיבה שונים ולהצמיד לכל אחד מהם מסכי מידע שונים. למשל עבור רכיבות חוץ, פנים, שטח, כביש וכדומה.

הדבר היחידי שלא ניתן לעשות הוא להצמיד לפרופיל כלשהו סנסורים מסוימים. זה נוח למשל כשיש לכם שני זוגות אופניים ובכ"א מהם סנסורים אחרים כגון מד הספק (וואטים). ה 1040 לא מאפשר לעשות זאת וכל סנסור שתגדירו יהיה משותף בכל הפרופילים השונים.

שורה תחתונה – תוך כמה דקות ספורות הגדרתי בקלות את כל המסכים שרציתי הן באמצעות הטלפון הנייד והן דרך המכשיר עצמו. כולל טעינת מסכים מתוך חנות האפליקציות של גרמין של אפליקציה ייעודית הנקראת XERT שאני מתאמן איתה. המיפוי לגרמין קונקט בנייד בוצע אוטומטית וההתמצאות בתפריטי המכשיר כמו גם התפעול שלו היו פשוטים, די אינטואיטיביים (לבטח למי שכבר מכיר את האקו סיסטם של גרמין) ונוחים.


שימוש במפה וביכולות הניווט של המכשיר

אני רוכב כביש ותיק שדי מתמצא בכבישי הארץ ואת רוב אימוניו עורך במסגרת קבוצתית כך שביומיום איני עושה שימוש נרחב במחשבי רכיבה עבור ניווט ותצוגת מפות, אלא שהפעם אופציה זו עניינה אותי במיוחד שכן כפי שכתבתי בפתיחה הגעתי לצפון איטליה (בורמיו) לשבוע רכיבות במסלולים שאינם מוכרים לי.

עניין אותי במיוחד לבדוק עד כמה נוח וקל יהיה לטעון למכשיר מסלול אותו ארצה לרכוב ולנווט באמצעותו מבלי להזדקק לטלפון הנייד, כולל סצנריו בו אני סוטה מהדרך אם בשל טעות או לצורך Detour כלשהו.

מפות

ה EDGE 1040 מגיע כשהוא טעון במפות משודרגות ומותאמות לסוג הרכיבה שתבחרו לבצע. לדוגמא – רכיבות שטח יכילו פירוט רלוונטי וממוקד לסוג רכיבה זה אל מול הפירוט במפה המוצגת במוד של רכיבת כביש.

הדגם הסולארי מגיע עם 64 ג"ב זיכרון כשהוא טעון כבר בכל מפות העולם ואילו הדגם הרגיל מגיע עם 32 ג"ב זיכרון וטעון במפות הרלוונטיות לאזור שבו נרכש המכשיר. יחד עם זאת תוכלו לטעון כל מפה שתרצו ללא עלות דרך ה GARMIN EXPRESS ובאמצעות חיבור המכשיר בכבל USB למחשב. שימו לב שמפת אירופה ניתנת להורדה כקובץ בודד גדול או בחלוקה ל 3 חלקים (מערב/מרכז/מזרח) לטובת הורדה מהירה וממוקדת יותר בהתאם לצורך שלכם.

שורה תחתונה – לא נדרשתי לשום פעולה מיוחדת. אזור הכיסוי הרלוונטי לגבי של ישראל, איטליה ושוויץ (אזור הרכיבה אליו נסעתי) היו טעונים במכשיר מראש.

טעינת מסלול

לגרמין ממשק סנכרון אוטומטי עם מספר רב של פלטפורמות אפליקטיביות פופלאריות בהן תוכלו לבנות ולתכנן מסלולי רכיבה כולל בזו של גרמין עצמה. קבצי המסלול שתיצרו יסונכרנו אוטומטית לגרמין קונקט ומשם למכשיר ה EDGE 1040 כך שהמסלול יהיה זמין עבורכם לבחירה ורכיבה. ניתן גם לטעון למכשיר בצורה יזומה כל קובץ GPX שתרצו – למשל אם חבר שלח לכם קובץ מוכן.

את המסלולים שלי בניתי באמצעות STRAVA וברגע ששמרתי אותם וסימנתי אותם בכוכב, הם סונכרנו אוטומטית ל 1040.

שורה תחתונה – פשוט וקל.

תצוגה וניווט

אחרי שרגילים לתצוגת המפות ויכולות הניווט של אפליקציות שונות בנייד דוגמת וויז, גוגל וכדומה לוקח קצת זמן להתרגל לתצוגת המפה ב EDGE 1040 ולמציאת הסטאפ האידיאלי. משהו בגרפיקה, בסכמת הצבעים ובפירוט המידע נראה קצת פחות ברור לעין ופחות מודרני במיוחד במצב של ריבוי ועומס נתונים דוגמת הסתעפויות כבישים מרובות.

לזכות המכשיר אציין שהמפות מפורטות ומכילות את כל הכבישים העדכניים, הניווט עובד בצורה תקינה תוך מתן התראות מקדים לפני הצורך בפניה כלשהי ואפילו מתריע במידה ויש עיקול חד בדרך המהווה סכנה. יחד עם זאת וכפי שציינתי תצוגת הדרך נראית קצת מיושנת ולא תמיד ברורה לחלוטין מה שלעיתים גרם לי לעצור ולוודא שאני אכן לוקח את הפנייה או ההסתעפות הנכונה.

החדשות הטובות שגרמין מאפשרת 'קיסטום' (Customization) של התצוגה ואתם יכולים לשנות פרמטרים רבים ע"מ למצוא את הקונפיגורציה המיטבית עבורכם בהיבט קנה מידה, Auto Zoom, פירוט המפה, צבעים וכדומה.

מה שהיה חסר לי במיוחד הוא היכולת לשנות את גודל אייקון החץ המסמל את מיקומי במפה. הסימון הוא קטן ובתנאי שמש מסוימים המשפיעים על בהירות המסך הוא לא בולט וקשה לאיתור תוך כדי רכיבה כך שלא תמיד ניתן בהצצה חטופה להבין כמה רחוק אתם מהפנייה הבאה. טוב תעשה גרמין אם תאפשר להגדיל אותו כפי שהיה ניתן פעם בגרסאות Firmware ישנות יותר של מכשירי ה EDGE.

אתם רואים את החץ הכחול במרכז?

שורה תחתונה – הניווט עובד כהלכה. לתצוגה ולגרפיקה לקח לי קצת זמן להתרגל ואני תקווה שגרמין תשפר נושא זה.

תיקון מסלול בעת Detour

לצערי אני לא איש בשורות בנושא זה. כל מחשבי הרכיבה שסקרתי עד כה וביניהם גם ה 1040 לא מצטיינים בחישוב מסלול מחודש באם סטיתם מהמסלול המקורי בשל טעות או בכוונה. לרוב התיקון המוצע על ידם אינו אופטימלי וטוב תעשו אם תבדקו בעצמכם מהי הדרך הקצרה לשוב למסלול. במיוחד דברים נוטים להסתבך כאשר יש במסלול שלכם קטעים שחוזרים על עצמם.

על הצד החיובי , המכשיר מאפשר לכם לבחור נקודות ספציפיות לנווט אליהן תוך כדי הרכיבה בצורה ספונטנית ואת זה הוא עושה בצורה מצוינת. הללו יכולים להיות נקודות עניין שונות ע"פ קטגוריות כגון בתי קפה, נקודות תצפית, פארקים, חנויות אופניים וכו', נקודות שאתם נועצים במפה או חיפוש לפי כתובת מסוימת.

בנוסף תוכלו לבחור לנווט בחזרה לנקודת ההתחלה של המסלול.

שורה תחתונה – בדומה לשאר מחשבי הרכיבה, לא להיט במקרים של סטייה לא מתוכננת אבל כן מאפשר בחירה של נקודות עניין לניווט ספונטני מתוך המסלול המקורי שבחרתם לרכוב.


כלים נוספים לטובת קבלת החלטות וניהול המאמץ

מעבר לכל המידע הסטנדרטי המקובל לתצוגה במחשב רכיבה, ה EDGE 1040 כולל כמה יכולות מתקדמות ומעניינות המיועדות לספק לכם תובנות לגבי הרכיבות שאתם מבצעים. הן כמידע בדבר המסלול או האימון שבחרתם לבצע והן ככלים לניהול טוב ומושכל יותר של המאמץ תוך כדי ביצוע הרכיבה. חלק מהיכולות הללו חדשות וחלקן כבר קיימות בדגמי ה EDGE הנוכחיים, אך עברו שדרוג ושיפור מסוים ב 1040.

POWER GUIDE – תוכנית רכיבה מותאמת למסלול

זוהי יכולת חדשה שהוצגה ב EDGE 1040. הרעיון הוא לקחת מסלול מסוים שתבחרו ולבנות עבורכם תוכנית רכיבה ויעדי עצימות מפורטים ע"מ לעמוד בזמן יעד מסוים. בניית התוכנית נעשית ע"י פירוק המסלול לסגמנטים שונים וקטנים בהתאם לשיפועי הדרך ומשקללת נתונים כגון התוואי, המשקל של האופניים ושלכם וכמובן מצב כושרכם הנוכחי הבא לידי ביטוי ב FTP שלכם וכל זאת ע"מ לחשב מהו ההספק המומלץ לכם לכל סגמנט שכזה. המידע הזה יוצג לכם בזמן אמת תוך כדי רכיבה ויכול לעזור לכם בניהול המאמץ לאורך המסלול.  למי שמכיר את Best Bike Splits מדובר בפונקציונליות דומה.

את יצירת התוכנית עצמה מבצעים בטלפון באפליקציית ה GARMIN Connect או ב WEB או ב 1040 עצמו. ניתן לשחק עם הגדרות ה POWER GUIDE טרום הרכיבה ואפילו בזמן אמת, ע"י הזזת חוגה שנעה בין 1 ("קל יותר") ל 10 ("קשה יותר") – וזאת בהתאם להרגשתכם בשלב התכנון או בפועל בשטח. כמובן שהזמן הצפוי ישתנה בהתאם. כפי שניתן להבין, הכל מתבסס על וואטים ולכן מתחייב שימוש במד הספק.

היות ואני רוכב כמעט את כל רכיבותיי בקבוצה לא חשבתי שפונקציה זו היא אכן שימושית עבורי אלא שדווקא במסע לאיטליה מצאתי לה שימוש ותועלת והיא אפילו התגלתה כמדויקת וכמועילה.

באחד מן הימים תכננתי לעשות את ה Stelvio Loop, זהו מסלול המטפס את ההר האייקוני פעמיים משני צדדים שונים כאשר אורך המסלול הוא כ 100 ק"מ עם מעל ל 3,200 מטר טיפוס. מאוד חששתי מהיום הזה, לא ידעתי להעריך כמה זמן הוא ייקח, האם הוא אפשרי עבורי מבחינת שיפועים, מאמץ וכו' ואז נזכרתי ב POWER GUIDE.

ביקשתי מהמכשיר לחשב עבורי תוכנית רכיבה וקיבלתי אינפורמציה רבה שנסכה בי ביטחון לקראת הרכיבה.

ראשית ראיתי כי במאמץ המוגדר כממוצע בינוני (לא קשה ולא קל מדי) אני אמור לסיים את הרכיבה בין 5 ל 7 שעות מה שכבר נתן לי מסגרת תכנונית לגבי יום רכיבות זה. שנית התוכנית פירקה לי את המסלול למקטעים רבים בהתאם לאחוזי השיפוע המשתנים ולכל מקטע ציינה את אורכו ומה ההספק שאדרש אליו ע"מ לשמור על מסגרת הזמן הזו. כך יכולתי לקבל תמונה טובה יותר של המסלול, לראות מה האורך המקסימלי של הקטעים הקשים במיוחד (למשל אלה מעל ל 12 אחוז שיפוע). מה צפוי לפניהם ואחריהם וכו'. מידע שכזה צמצם לי מאוד את אי הודאות והוסיף לביטחון.

שורה תחתונה – אהבתי מאוד. בעיקר כהעשרת הידע על המסלול והמאמץ הצפוי לפני הרכיבה. פחות עבור שימוש בזמן אמת תוך כדי הרכיבה שעבורי אינו כ"כ רלוונטי היות ובדרך כלל איני מנסה לכבוש את ההר מבחינת מהירות.

COURSE DEMAND – עד כמה מסלול מסוים שבחרתם לרכוב מתאים לכם

יכולת חדשה נוספת. פונקציה זו מספקת לכם תובנה לגבי סוג המאמץ שיידרש מכם ע"מ לרכוב מסלול מסוים שתבחרו. החלוקה היא לפי מאמץ אירובי, אנארובי וכדומה. הרעיון הוא שתוכלו לראות באם מסלול מסוים מתאים ליכולות הנוכחיות שלכם בהתאם לקטלוג הפרופיל שלכם כרוכבים שנעשה ע"י ה 1040 בצורה אוטומטית.

לפי גרמין – עבור המסלול הזה חסר לי עדיין כושר אירובי

שורה תחתונה – נחמד אבל לא מצאתי בפונקציה זו שימוש מעשי וגם כשבחרתי לרכוב מסלול שלפי ה EDGE היה מעל ליכולתי כרגע, זה לא מנע ממני לרכוב אותו בהצלחה.

CLIMB PRO

על ה CLIMB PRO כבר כתבתי כמה וכמה פעמים. זוהי פונקציה הקיימת בכל משפחת מוצרי ה EDGE הנוכחית מסדרת ה xx3x אך ב 1040 זכתה לשדרוג בדמות קלסיפיקציה פרטנית עוד יותר של השיפועים וחידוד הצגתם ע"י שימוש בגווני צבע שונים.

אני מניח שעולם הרוכבים נחלק לשניים כאשר אנו פוגשים עליה אימתנית כלשהי. אלה שלא מעוניינים לדעת מהי אורכה, אחוז השיפוע וכמה זמן נותר לסיום. נתונים אלה רק מעצבנים אותם. תן להם לטפס אותה בשקט, 'רגל רגל' ולפי תחושה. ומנגד יש את אלה שאני נמנה עליהם שחייבים לדעת כמה שיותר אינפורמציה לפני ותוך כדי הטיפוס. כמה נשאר? מתי צפויה הקלה בדמות שיפוע מתמתן? מה אחוז השיפוע הנוכחי?… וכו'. במיוחד עבורנו הומצאה פונקציית ה CLIMB PRO.

עבור כל מסלול (Course) שתטענו למכשיר ושתבחרו לבצע כפעילות, תוכלו לראות טרום הרכיבה פירוט של העליות הצפויות עם מידע רלוונטי לגביהן דוגמת: אורך העלייה, ממוצע השיפוע, היכן מתחילה העלייה ביחס לנקודת התחלת המסלול ועוד. במהלך הפעילות עצמה, ברגע שתתקרבו לעליה מסוימת (מתוך הרשימה), יתווסף, בצורה אוטומטית, מסך מידע המתמקד בה ובו תוכלו לראות בצורה גרפית ברורה את גרף השיפוע, המרחק שנותר לקצה והגובה במטרים שנותר לטפס. בנוסף תוכלו להגדיר עד 2 שדות מידע נוספים כראות עיניכם – למשל אחוז השיפוע הנוכחי ו ממוצע ההספק (וואטים) או מהירות או כל נתון אחר שתחפצו ויכול לעזור לכם לנהל את המאמץ טוב יותר לאורך העלייה.

בהזדמנות זאת חשוב לציין כי ישנם מקרים בהם המכשיר מציין כי כעת אני בשיפוע בעל % מסוים וההרגשה ברגליים לפחות שזה אינו המצב ומדובר בשיפוע קל או קשה יותר. ישנם גם מקרים בהם העלייה מסתיימת כמה מטרים לפני הפסגה או מעט אחריה, אבל במסגרת המגבלות של נתוני המפות והסנסור הברומטרי המצוי במכשירים אלה הרי שבסך הכל הסטיות הללו הן במסגרת המקובל וכשמסתכלים על הממוצע הכללי בכל המקטעים השונים הנתונים די מדויקים ולפחות עבורי – מאוד שמישים.

החיסרון היחידי בפונקציה זו הינו שחייבים לטעון ולבחור לרכוב מסלול מסוים מראש. אני מקווה שגרמין תפתח בקרוב יכולת שתאפשר ל CLIMB PRO לזהות ולמפות את העליות תוך כדי רכיבה ספונטנית של מסלולים.

שורה תחתונה – עבורי זוהי אחת מהפונקציות הכי שימושיות במכשיר ואני עושה בה שימוש מרובה. מומלץ.

STAMINA

עוד פונקציה שהוצגה לראשונה בשעוני ה FENIX7  ו ה EPIX2 החדשים וכעת גם ב EDGE  1040 הינה ה STAMINA או "סיבולת" כפי שגרמין בחרה לתרגם זאת בעברית.

ה  STAMINA מוצגת כמחוון מאמץ בין 100% ל 0%  הנועד לחשב ולהציג כמה אנרגיה יש לכם ב'מיכל'.

אחד השימושים במחוון הוא בזמן אמת ככלי לקבלת החלטות המסייע בניהול מאמץ העצימות בצורה טובה יותר תוך כדי הרכיבה עצמה. למשל – האם ברגע מסוים יהיה נכון מצידכם ללחוץ על הדוושה ע"מ להשיג בריחה מן הפלטון או מהו משך הזמן הצפוי שתוכלו להמשיך ולהחזיק בעצימות שבה אתם רוכבים כרגע.

ממליץ לקרוא בהרחבה על מדד זה בסקירה שכתבתי בנושא.

השימוש ב STAMINA במהלך הרכיבות שביצעתי באיטליה אפשר לי לנהל את ההפסקות בצורה נבונה. בכל פעם שראיתי ירידה משמעותית באחוזים וידעתי שהדרך שנותרה עוד ארוכה, פירגנתי לעצמי הפסקה קטנה להתאוששות וטעינה.

אני מוכרח להגיד שלאחר מספר רכיבות לא מבוטל, אני מופתע לטובה עד כמה הערך המוצג אכן משקף את הרגשתי בפועל ובכל פעם שהגעתי ל 0% או קרוב לכך, אכן הרגשתי גמור ומותש.

שורה תחתונה – אהבתי וממליץ לכם להתנסות עם פונקציה זו גם.


האם כדאי ללכת על הדגם הסולארי?

ראשית חשוב להדגיש כי מבחינה פונקציונלית אין כל הבדל בין הדגם הרגיל לדגם הסולארי. הפנאל הסולארי אף אינו בא ע"ח שטח התצוגה אלא ע"ח שטח מסגרת לא מנוצל ובנוסף יש פאנל פנימי מתחת למסך שאינו נראה לעין.

ההבדל בין הדגמים בא לידי ביטוי בגודל הזיכרון כאשר הדגם הסולארי מגיע עם 64 ג"ב זיכרון והדגם הרגיל עם 32 ג"ב זיכרון וכמובן במאפייני הסוללה.

חיי הסוללה או יותר נכון זמן הפעולה של ה 1040 ממצב סוללה מלא ועד לצורך בהטענה מחודשת הוא בהחלט מרשים – עד כ 35 שעות במצב של שימוש פעיל – קרי חיבור ומיפוי לסנסורים, הקלטת GPS וכו' ועד 70 שעות במצב פעולה הנקרא  "Battery Saver".

בדגם הסולארי מדובר על 45 שעות במצב של שימוש פעיל תחת תנאי שמש וטעינה סולארית מינימלית ועד 100 שעות במצב  "Battery Saver".

איך שלא תסתכלו על זה מדובר בנתונים מרשימים ביותר שמאפשרים לכם לסמוך על כך שהמכשיר יעבוד גם ברכיבות ארוכות במיוחד, בהנחה שיצאתם לדרך כשהמכשיר טעון.

בדגם הסולארי הממצאים שלי מראים שביום שמשי ובפרופיל שימוש של:

  • חיבור ל Multi Band GPS,
  • קישור לחגורת דופק, רדאר ומד הספק,
  • בהירות מסך גבוהה – כ 70%
  • שימוש במסכים רבים כולל מסכי מידע צד שלישי – תוך דפדוף תכוף ביניהם תוך כדי רכיבה

הצלחתי להשיג תוספת של כ 15-20 דקות זמן סוללה לכל שעת שמש בממוצע ובסך הכל קצב התרוקנות הסוללה עמד על 1.8% ל 2.8% לשעה. בהחלט מרשים ומכובד.

צריך גם לזכור שיש מספר מגבלות לטעינה הסולארית – למשל זווית קרני השמש או חשיפה לטמפרטורה גבוהה מדי שמפסיקה אוטומטית את הטעינה.

אז האם שווה להכניס יד לכיס ולשלם פרמיה של כ 700 ₪ ($150 בחו"ל) עבור האופציה הסולארית? כנראה שבשורה התחתונה זהו פיצ'ר שהוא NICE TO HAVE אבל לא יותר מזה שכן ניצולת הסוללה של הדגם הרגיל מספקת ביותר אלא אם כן אתם מסוג האנשים שתמיד שוכחים להטעין את המכשיר וכל תוספת טעינה אוטומטית שכזו היא מבורכת מבחינתם.


תמיכה ב Multi Band GPS

טכנולוגיה זו מאפשרת איתור ומעקב אמין ומדויק יותר בעת שימוש בשעון בסביבות הנחשבות כמאתגרות למקלט GPS. למשל סביב בניינים גבוהים, בקניונים עירוניים או ביער תחת ענפי וצמרות עצים. ע"י חיבור מקבילי למספר מערכות לווין שונות וב 2 תדרים שונים (L1/L5) מול כ"א, ניתן להשיג באמצעות טכנולוגיה זו רמת דיוק הקטנה מ +/- 2 מטרים ע"י ניטרול קריאות ומדידות שגויות.

שימו לב שיש לבחור אותה לכל סוג פרופיל רלוונטי שהגדרתם. האינדקציה באם הפעלתם Multi Band GPS או GPS רגיל היא בפלוס הירוק הקטן המופיע ליד ציור ה GPS.

מבחינת דיוק, המכשיר התגלה כמדויק ואמין, אבל אני מודה שלא נתקלתי בעבר בבעיות מיוחדות גם כאשר הפעלתי את אופציית ה GPS הרגילה. בסופו של דבר גם אם המכשיר מפספס בכמה מטרים פנייה כלשהי הרי שבמיצוע הנתונים ולבטח במסלולים ארוכים הדבר אינו משפיע על הנתונים.

שורה תחתתונה – GPS מצויין ומדויק.


CYCLING ABILITY– איזה סוג רוכב אתם

'אשף' אוטומטי המקטלג את יכולת הרכיבה שלכם בהתבסס על המידע שה  EDGE 1040 צובר עליכם ע"מ להראות לכם איזה סוג של פרופיל רוכב אתם – מטפס, ספרינטר, נג"ש וכדומה. ככל שתבצעו יותר אימונים במכשיר, כך יהיה לו יותר מידע והקיטלוג שלכם יהיה עדכני ומדויק יותר.

למרות שבמשך שבוע ימים חרפתי נפשי בהרים, הגרמין הגדיר אותי כ'מומחה לרכיבה שטוחה'…

נכון להיום לא מצאתי בפונקציה זו משהו מעבר להגדרתה כ NICE TO HAVE.


דברים נוספים שראוי לציין

חלק אינטגרלי מהאקו סיסטם של GARMIN

בדומה לשעוני הספורט החכמים, ה 1040 תורם לבניית תמונת מצב הכושר והבריאות שלכם כפי שהיא משתקפת בגרמין קונקט. נתוני האימון שתבצעו יעדכנו את בסיס הנתונים וכל המדדים המוכרים הנצברים עליכם ובמקביל מידע חדש יסונכרן למכשיר כך שתוכלו לצפות בו ישירות ב 1040. נתונים כגון:

  • VO2 max, זמן התאוששות, TRAINING LOAD ועוד
  • TRAINING STATUS
  • אימונים מומלצים לביצוע – בהתאמה למצבכם הנוכחי
  • מצב התאקלמותכם לחום וגובה
  • ועוד

יכולת לקבוע התראות חכמות

תוכלו להגדיר קבלת התראות ותזכורות אוטומטיות עבור מרחק, קלוריות, דופק, סל"ד, הספק, תזכורת לאכול, תזכורת לשתות ועוד.

זיהוי תאונה

ניתן להפעיל מוד זיהוי אוטומטי למקרה של תאונה. באמצעות סנסורי החישה, המכשיר יזהה נפילה פתאומית של האופניים ובמקרה שכזה ישלח הודעה לנמענים שהגדרתם מראש עם המיקום הנוכחי שלכם. שימו לב שפונקציה זו מצריכה הימצאות של טלפון נייד בקירוב למכשיר עם תקשורת נתונים זמינה.

בסך הכל היכולת הזו חשובה ועובדת טוב אלא שלעיתים קרה שתזוזה פתאומית של האופניים גרמה ל FALSE POSITIVE ושלחה הודעה מיותרת לאשתי לפני שהספקתי לעצור את המכשיר.

חיבור לטריינר ואימוני INDOOR

ה EDGE 1040 מאפשר קישור ושליטה על טריינר חכם. תוכלו להפעיל אימונים במוד ERG ו SIM ובכך לאפשר למכשיר לשלוט על התנגדות הטריינר במגוון אפשרויות החל מקביעת וואט מסוים ועד לסימולציה של שיפועי מסלול שתבחרו לרכוב.

במהלך הבדיקות שלי התחברתי לטריינר ורכבתי מספר אימוני INDOOR. הכל עבד כשורה וללא דופי.

קבלת התראות חכמות

ע"י צימוד המכשיר לטלפון הנייד תוכלו לקבל ולראות בצג המכשיר הודעות מתפרצות כגון שיחות טלפון, סמס, ווטסאפ וכדומה.


מה בקופסה?

  • המכשיר
  • תופסן לכידון רגיל ו Out Front – כולל גומיות ומתאמים ומפתח אלן.
  • כבל USB – Type C לצורך טעינה וחיבור למחשב
  • שרוך אבטחה
  • אופציונלי, מומלץ ושווה כל שקל (כמי שעבר שתי התרסקויות עם האופניים) – מגן גומי למכשיר

סיכום ושורה תחתונה

כפי שציינתי בפתיח ה EDGE 1040 מציג היום את סט הפיצ'רים המתקדם ביותר שיש לגרמין להציע גם ביחס למתחרים, אבל הוא מגיע עם תג מחיר לא זול של 2,699  ₪ לדגם הרגיל ו 3,399 ₪ לאופציה הסולארית.

כמו כל דבר, 'כסף' הוא דבר סובייקטיבי. עבור חלק זה 'מכה קלה בכנף' ועבור חלק זה Show Stopper עקרוני גם אם הם יכולים להרשות זאת לעצמם.

מבחינה פונקציונלית זהו מכשיר מצוין שאני בהחלט ממליץ עליו והוא בהחלט זכאי לדירוגו כמוצר הדגל של החברה. יחד עם זאת, לא בטוח שכ"א מאיתנו יעשה שימוש או זקוק לכל האופציות והפונקציות שהמכשיר מאפשר ולכן מן הסתם כדאי לבדוק את הצרכים לפני שרצים לקנות. יש כיום בשוק מחשבי רכיבה זולים יותר כולל של גרמין עצמה שעשויים להציג תועלת כספית טובה יותר אל מול דרישות השימוש הרלוונטיות לגביכם.

מבחינת החומרה הרי שמן הסתם המכשיר קורץ לאלה שזקוקים ואוהבים מסך תצוגה גדול כמו גם זמני סוללה ארוכים במיוחד.

באם אתם בעלי EDGE 1030 ומתלבטים באם לשדרג, הרי שלא מצאתי סיבה מספיק אטרקטיבית לכך למעט באם נתקלתם בבעיה מיוחדת במכשיר הנוכחי שלכם ואתם רוצים להתחיל ולעשות שימוש במספר פונקציות חדשות כגון STAMINA ו POWER GUIDE שהינן זמינות רק על מכשירי ה 1040 לפחות עד שייצאו דגמי ה 540 ו 840 שמועד יציאתם טרם ידוע.

שורה תחתונה אחרונה בהחלט – אם אתם יכולים להרשות לעצמכם, בהחלט שווה.


הירשמו לאתר וקבלו עדכונים בדבר תוכן חדש ישירות לאימייל שלכם

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. משה סובה

    שלום,
    1. לא מובן לי השימוש ב virtual partner ואיך אפשר שלא יפריע לניווט
    2. מותקנת לי מפה TOPO Israel V9 Light, במפה לא רואים את צבעי השבילים ואת הטופוגרפיה של השטח, מה לעשות?

  2. משה סובה

    איפה התגובה?

  3. איתן

    תודה על המדריך המפורט.
    בגרמין 530 בעת ניווט היה חיווי צבע בתחתית מסך המפה, הצבע היה משתנה מירוק לשחור אחרי סטייה ממסלול הנייוט המתוכנן.
    האם ניתן להגדיר כזה ב 1040 ?

כתיבת תגובה